Linki
|
blogwery
Temat: Kotły parowe do 1870 ...1850., lecz rzut od czoła zdradzał cylindryczność wszystkich najważniejszych elementów. Od tego momentu KOTŁY CYLINDRYCZNE, zwrotne i nieckowe, zyskiwały coraz większą popularność, aż około 1870 r. KOCIOŁ SZKOCKI stał się najpowszechniej używanym kotłem w marynarkach handlowych i stąd wszedł do międzynarodowej terminologii morskiej pod nazwą KOTŁA OKRĘTOWEGO (MARINE BOILER, SCHIFFSKESSEL - rys.9, 10). Uważa się go często za kocioł płomienicowo-płomieniówkowy (czyli kombinowany; Kombinierter Flammrohr-und-Heizrohrkessel), ponieważ cylindryczne przestrzenie palenisk otaczające ruszty można uznać za płomienice o dużej średnicy.
Rys.9. Kocioł szkocki jednostronny. W przekroju wzdłuż płomieniówek trudno go odróżnić od wcześniejszych kufrowych kotłów zwrotnych, ale przekrój poprzeczny dobrze obrazuje zmianę kształtu... Źródło: timberships.fora.pl/a/a,47.html
Temat: Lokomotywy-legendy: Pm-2 ...po nierównościach toru. Przedni dwuosiowy wózek posiadał możliwość przesuwu na boki po 50 mm na każdą stronę i miał sprężynowy nastawiacz powrotny Kraussa. Wszystkie osie napędne były sztywno osadzone w ostoi, a środkowa oś miała podcięte o 15 mm obrzeża. Tylna oś toczna miała możliwość przesuwu o 80 mm i była wyposażona w nastawiacz powrotny. Taki układ podwozia umożliwiał wpisywanie się parowozu w łuki o promieniu 180 m. Kocioł płomienicowo-płomieniówkowy miał długość 13514 mm i średnicę 1872 mm. Posiadał 20 płomienic o średnicy 171 mm i 84 płomieniówki o średnicy 70 mm. Kocioł, na który składały się 2 dzwona posiadał 2 zbieralniki pary, z których pierwszy posiadał zawory zasilające kotłowe i wewnętrzny korytkowy rozpylacz wody. W dolnej części walczaka pod zbieralnikiem była umieszczona misa osadnika z zasuwą spustową systemu Gestra.... Źródło: cafemirenium.kylos.pl/viewtopic.php?t=7795
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljacek94.htw.pl
|